Leica je nám ukradená a patentová práva taky

Jak Sověti kopírovali německé fotoaparáty

Aparát s monogramem zakladatele Gulagů, ukradená německá továrna a možná i okopírovaný foťák z kokpitu – tak vypadaly snahy Sovětů o místo na fotografickém výsluní.

Foťák s cejchem krve

Sám Stalin ho označil za rytíře revoluce, pro běžné občany Sovětského svazu však byl Felix Edmundovič Dzeržinskij postrachem, ze kterého tuhne krev v žilách. Vlastní spolustraníci mu přezdívali Železný nebo dokonce Krvavý Felix, a to nikoli jen tak bezdůvodně.

Založil totiž tajnou policii ČEKY, ze které se po několika transformačních kotrmelcích stala dodnes obávaná KGB. Za jeho šéfování začaly rovněž ve velkém fungovat nelidské „převýchovné“ tábory Gulagy a celkově si jeho revoluční nadšení vyžádalo na půl milionu obětí.

Navzdory tomu po něm nesly jména města, ulice, továrny, lokomotivy a dokonce i fotoaparáty. V bývalém východním bloku dodnes proslulá značka FED je ve skutečnosti jeho monogramem. První modely ze třicátých let byly v podstatě identickou kopií německé značky Leica, protože se tehdejší sovětský výrobní program fototechniky limitně blížil k nule. Trochu ironicky se FEDy až do osmdesátých let vyráběly v Sověty těžce zkoušeném a dnes Rusy ostřelovaném ukrajinském Charkově.

Fotoaparát FED 2

Reportérův ideál

Podle legendy nařídil Stalin stoprocentně okopírovat americké bombardéry B-29, které nešťastnou náhodou zabloudily nad sovětské území. Jeden z pilotů však měl v kokpitu náhodou pověšený německý fotoaparát Leica. Sovětští inženýři moc neřešili, proč tam je. Vůdce nařídil okopírovat všechno, tak to vzali i s foťákem.

Leicy se však pod rudou hvězdu dostaly už dřív a byl pro to dobrý důvod. Byly malé, lehké, fotografové u nich mohli měnit objektivy a díky pevné konstrukci se s nimi daly bez nadsázky roztloukat ořechy. Prostě ideální kombinace pro fotoreportéry – ostatně i věhlasný maďarský válečný fotograf Robert Capa později nafotil své legendární snímky vylodění spojenců v Normandii právě na fotoaparáty Leica.

Fotoaparát Zorkij 3M

Eso v rukávu

Přelomové fotoaparáty měly v rukávu ještě jedno eso – dálkoměr. Ten pomocí soustavy pevného a pohyblivého zrcátka spřaženého s ostřením objektivu umožňoval rychle a přesně zaostřit. V hledáčku se objevoval obraz s dvojitými konturami, který při správném zaostření „zázračně“ splynul v jediný. V situaci, kdy se jinak na rozdíl od dnešních zrcadlovek ostřilo jen odhadem, to byl pro fotografy dar z nebes.

Zatímco se dnes ceny pravých předválečných aparátů Leica pohybují v desítkách či dokonce stovkách tisíc korun, jejich sovětské kopie FED či Zorki vám můžou říkat pane za tisícovku či dvě. Mohou tedy být ozdobou každé sbírky.

Krádež celé továrny

Sověti ukradli snad všechno, čeho se dotkli, ale díky tomu si i porobení Čechoslováci mohli užívat západních fotografických vynálezů. Naprosto do puntíku to předvedli při válečné okupaci německých Drážďan a Jeny, kde se nacházely výrobní linky na fotoaparáty Contax. Zařízení, které do té doby provozovala společnost Zeiss Ikon, kompletně rozebrali a převezli do Kyjeva.

Díky tomu mohly vzniknout kopie Contaxů pod názvem Kiev, které patří mezi hrstku dálkoměrných foťáků, jež lze díky spřažení ostření s otočným kolečkem u spouště kompletně obsloužit jednou rukou. Fotograf totiž při ostření nemusí otáčet prstencem na objektivu.

Fotoaparát KIEV

Lži sovětských fotografií

Sověti žonglovali nejen s patentovými právy, ale i obsahem fotografií. Stalin zaměstnával celou armádu retušérů, kteří upravovali realitu k jeho obrazu:

– snad nejznámější propagandistickou retuší je slavná fotka sovětských vojáků s vlajkou nad Reichstagem. Nejen, že byla celá naaranžovaná, fotograf navíc odretušoval několikery hodinky z jejich zápěstí. Jednalo se totiž o lup od německých občanů.

– na mnoha jiných fotkách musel zmizet původně vlivný komunista Avel Enukidze, který pózoval dokonce i s premiérem Vjačeslavem Molotovem. Nejdřív popravčí četa vymazala ze světa jeho samotného, pak retušéři jeho podobenky z historie.

– na jiné fotografii stál Stalin původně se třemi soudruhy. Postupně však ze snímku zmizeli všichni kromě něho. Nikolaj Antipov, Sergej Kirov i Nikolaj Švernik totiž postupně upadli v nemilost.

Fotoaparát TURIST