To si dáme za rámeček
Zarámování, vyvážení, tvary a rytmy – ne, nejsme někde v umělecké dílně nebo v hodině hudební výchovy. Všechny tyhle věci pořád ještě patří do působnosti kompozice obrazu a pomáhají každému, kdo o to stojí, ozvláštnit jeho fotografie ještě o něco víc.
Dobrý obraz dělá také rám
Nemám teď na mysli ten, který k vašemu dílu přidají v tiskařském studiu při adjustaci, ale rám, který si do fotografie zakomponujete sami přímo během focení. Vyhledávání rámů, do kterých fotograf umístí hlavní objekt scény, je totiž velmi účinným prvkem kompozice obrazu.
Jakmile si fotograf zvykne rámy při své práci vyhledávat, zjistí, že jsou všude kolem nás. Mohou být jak skutečné (otvory oken či dveří, průhledy pod mostními oblouky či mezi předměty), tak méně zjevné (klobouky portrétovaných osob, roztažené deštníky, barevné plochy kolem hlavního motivu, prvky pozadí, světelné efekty a podobně). Lépe než tisíc slov to ukáže pár příkladů:
Rámování průhledem z okna, židovský hřbitov na Olivové hoře, Jeruzalém, Izrael.
Rámování mostním obloukem, ostrov Krapanj, Chorvatsko.
Rámování odrazem v zrcadle, střední Portugalsko.
Kombinace vnitřního rámu a rámování popředím – nakupování na nočním trhu, Tchaj-pej, Tchaj-wan.
Klobouk jako rám – kreolka, ostrov Réunion, Indický oceán.
Hlavní motiv lze zarámovat i za pomoci prací s hloubkou ostrosti záměrným rozostřením některých prvků scény.
Portrét orámovaný neostrými listy vinné révy, vinice Šobes, Podyjí, Česká republika.
Zarámování rozostřeným pozadím, podobizna Napoleona, Ajaccio, Korsika.
Rovnováhu udržovat!
Hledání rovnováhy je důležité nejen v životě, ale i ve fotografii. Správně vyvážená kompozice působí esteticky příznivě, záměrné porušení rovnováhy může naopak vytvořit provokativní kompozici snímku.
Každý z objektů na snímku má svou váhu, se kterou upoutává divákovu pozornost. Ta může být daná jeho velikostí, barevností, kontrastem, počtem objektů u sebe nebo třeba dějovou zajímavostí té které části scény.
Správně vyvážit obraz často neznamená zajistit jeho symetrii nebo umístit hlavní objekt do středu snímku. Takzvané klasické vyvážení sice může fungovat, zároveň však může působit fádně.
Klasické vyvážení – hlavní prvek, tedy sochu, vyvažuje druhý téměř stejně významný prvek (věž v pozadí), Carcassonne, jižní Francie.
Mnohem působivější bývá dynamické vyvážení snímku, kterého můžeme dosáhnout několika způsoby. Takový přístup zároveň umožňuje zachytit vzájemné vztahy mezi jednotlivými objekty.
Dynamické vyvážení – tetovaný mladík vytváří výrazné popředí a kompozici vyvažuje rozostřená postava tatéra v pozadí, tetovací salon v Tchaj-peji, Tchaj-wan.
Vyvážení počtem – Rybáře s úlovkem v popředí vyvažují siluety dalších dvou rybářů v pozadí, ostrov Mangaia, Cookovy ostrovy, Polynésie.
Vyvážení světlem – hlavním prvkem snímku je chobotnice v nádrži, kterou vyvažuje slaběji osvětlený fotografující dívka, Oceánografické muzeum, Monako.
Jak vytvarovat fotografii
Fotografie nemusí být vždy popisná a plná detailů. Často působí zajímavě snímky, ve kterých jsou objekty více či méně redukované na tvary. Zajímavé tvary v obraze vytvářejí linie a křivky, stejně efektně však zle využít i stíny, siluety či odrazy předmětů.
Tvar objektu můžeme měnit i změnou pozice fotoaparátu, až již změnou výšky pohledu, či umístění přístroje vůči objektu.
Silueta, socha tvora jménem Lambbanana (napůl jehně, napůl banán), který je jedním ze symbolů Liverpoolu, Velká Británie.
Deformované tvary, odraz plameňáků růžových ve vodě, národní park Camargue, jižní Francie.
Tvar (křivka) v krajině, horská cesta na ostrově Réunion, letecká fotografie.
Krajina redukovaná na tvary, Alpy v oblasti Pale di San Martino, Itálie
Tvar zasazený do krajiny, muslimka na pláži Mirissa, jih Srí Lanky
Rytmus není jen v hudbě
Opakování není jen matkou moudrosti, ale také nástrojem ke zdůraznění motivu fotografie. Opakující se motivy přirozeně přitahují naši pozornost a ozvláštňují tím celý snímek. Rytmy se vyskytují nejen v přírodě, ale i na strukturách vytvořených lidmi, a může je dokonce vyvolat i pomíjivé světlo.
Mnoho objektů umocňuje dojem ze snímku, banány, Guadeloupe, Malé Antily.
Rytmy ve fotografii přírody, zebry Grévyho, národní park Massai Mara, Keňa.

Lebanon is a country of big contrasts. The Muslims and Christians live there side by side and are almost equal in numerosity. This creates a lot of paradoxes in the country recovering from long-lasted civil war.
For this image:
The pepole from poorist districts of Tripoli readily place the posters of politicians on their houses. For them it means the income for family budget. This creates areas called by locals „The Ghost City“.
Rytmy v reportáži, předvolební kampaň v chudinské čtvrti libanonského Tripolisu, kde si lidé za úplatu umisťují na domy billboardy kandidátů.
Rytmy ve fotografii architektury, schodiště k poutnímu místu Bom Jesus, Braga, Portugalsko.