Kurz fotografování – nádhera malých věcí – 3. díl
Bez světla by žádná fotografie nebyla a jeho kvalita určuje, jak bude výsledný snímek vyznívat. To, jak je světlo intenzivní a z kterého směru přichází, je v makrofotografii stejně důležité jako při focení běžných věcí.
Fotograf, který se snaží zvěčnit nějaký drobný předmět, má co se týče světla jednoho velkého nepřítele – sebe samého a svůj fotoaparát. Pokud se nad něčím sklání a snaží se dostat co nejblíž, je slušná pravděpodobnost, že si začne stínit vlastní hlavou nebo objektivem. V takovém případě má kromě použití umělých světel a blesků zhruba dvě možnosti – buď vyzkoušet focení z jiného úhlu, nebo si na mezikroužek nasadit teleobjektiv. Čím je totiž ohnisková vzdálenost objektivu větší, tím větší je i pracovní vzdálenost při makrofotografii. Teleobjektivy sice nezvládnou vyfotit tak velký detail jako „skla“ s kratší ohniskovou vzdáleností, problém se stíněním však vyřeší snadno a rychle. Také se hodí při focení plachých tvorů, jako jsou vážky či motýli.
Světlo v makrofotografii
Se světlem se dá v makrofotografii pracovat podobně jako v běžném ateliéru. Často k tomu postačí dvě či tři menší fotografická LED světla na baterie s barevnou teplotou světla kolem 5500 kelvinů, které se obzvláště na čínských e-shopech dají pořídit doslova za pár stovek. S nimi máte přenosný makroateliér v podstatě kompletní. Malý tip – pokud již máte ve výbavě externí blesk, který se nasazuje na fotoaparát, pořiďte mu větší rozptylný box (softbox, difuzér), který se upevňuje na zábleskovou hlavu. Ten zpravidla rozšíří kužel vyzařovaného světla natolik, že zvládnete „zblýsknout“ i předmět, který bude poměrně blízko u objektivu.
Stejně jako třeba u portrétů působí i v makrofotografii lépe světlo rozptýlené než ostré. Ke svým LED světlům si tedy pořiďte rozptylné destičky. Kupovat je však nemusíte. Bohatě postačí jakýkoli kousek neutrálně bílého průsvitného materiálu – třeba igelitu, silonu, plastu a podobně. Pokud je materiál moc ohebný, můžete ho napnout na dřevěný či jakýkoli jiný rámeček a postavit před světlo. Někdy není dokonce nutné mít ani umělé světlo, stačí odrazit to přirozené zpět do fotografované scény pomocí odrazných destiček. A opět – dobře poslouží jakákoli neutrálně bílá plocha včetně tvrdšího papíru či polystyrenu nebo třeba zrcátko.
Je také dobré si uvědomit, že všechno, co funguje ve velkém světě, platí i v tom malém. A to včetně směrů osvětlení. Přímé světlo objekt hezky osvětlí, boční zvýrazní jeho povrchové struktury a protisvětlo netradičně rozzáří listy rostlin nebo přinese do snímku netradiční atmosféru. Pamatujte na to jak při hledání vhodného úhlu při focení v přirozeném světle, tak při rozmisťování blesků, LED světel či odrazných destiček.